• Hamilelik sırasında ağızda ne gibi değişiklikler olur?

Hormon seviyelerindeki ani artış diş eti iltihaplarına eğilimi artırır. Eğer dişler ve dişetleri üzerinde biriken plak yeterince temizlenmezse kolaylıkla dişeti iltihabı (dişetlerinde şişlik, kanama, kızarıklık) tümörü gelişebilir. Gebelik öncesi tedavi edilmemiş ciddi diş eti rahatsızlıkları olan hamile kadınlarda ise erken doğum ya da düşük doğum ağırlıklı bebek sahibi olma riski vardır. Bu nedenle gebelik öncesi iyi bir ağız hijyeni rutinin kazanılmış olması ve dişeti tedavilerinin yapılmış olması önemlidir.

Gebeliğin özellikle ilk dönemlerinde görülen kusma, ağız içinde asidik bir ortam oluşturarak dişlerde aşınmalara hassasiyetlere ve çürüklere sebep olabilir. Özellikle kusmayı takiben hemen dişleri fırçalamak , diş yüzeyindeki aşınmaları artırabilir. Bu nedenle kusma sonrası ağız bol su ile çalkalanmalı ve dişler yarım saat sonra fırçalanmalıdır.

Hamilelik süresinde tükürük daha asidik özellikler gösterebilir, bu durum dişleri çürüğe daha yatkın hale getirir. Doğru ağız bakımı ile yeni çürüklerin oluşumu engellenebileceği için anne adayının ağız bakımının gebelik öncesi düzene oturtmuş olması önemlidir.

Diş eti sorunu nedeniyle dişetleri kanayan , dişlerinde hassasiyet sorunu olan anne adayı dişlerini fırçalamaktan kaçınabilir. Ağız hijyeninin yeterli derecede sağlanamadığı durumlarda dişeti hastalıkları ve çürükler gelişebilir.

Değişen beslenme alışkanlıkları ve çürük yapıcı özellikli gıdaların sık tüketimi (sık ara öğünler ve tatlı gıda tüketiminin artması , kuru meyve gibi) diş çürüklerinin oluşma riskini arttırır.

• Hamilelik  Öncesi Neden Diş Hekimine Muayene  Olmalıyım?

Hamilelikte ağız ve çevresinde mevcut olan enfeksiyonlar erken doğuma ve –veya bebeğin  düşük kilolu doğmasına yol açabilmekte ve gebelik sürecini zorlaştırabilmektedir. Bu nedenle gebelik planlayan anne adaylarının dişhekimi kontrolünden geçmesi ve gerekli tedavileri yaptırması çok önemlidir. Bu şekilde sorunsuz ve diş sağlığı açısından stressiz bir hamilelik dönemi geçirebilirsiniz.

• Hamilelik öncesi Diş Hekimi Muayenesi Sırasında Neler Yapılacak?

Hem diş hem de siş eti sağlığınızın kontrol edilemebilmesi için klinik muayeneye ek olarak radyografik muayenenin yapılması gereklidir. Bu amaçla panoromik röntgen ve bazı durumlarda periapikal röntgenler alınmalıdır.

Dişlerde yani oluşmuş çürükler varsa tedavi edilmelidir.

Daha önce yapılmış tedavilerin mevcut durumu değerlendirilmeli yenilenmesi gereken kanal tedavisi ya da dolgu olup olmadığı belirlenmelidir.

Gebelik döneminde ağız hijyeninin korunması çok daha önemli olduğu için anne adayının protezleri varsa ( sabit kökler ya da hareketli protezler ) ağız içerisindeki uyumları ve hijyeni sağlanmasına engel teşkil eden durumlar tespit edilmelidir. Gerekli durumlarda protezler yenilenmelidir.

Hormonal değişimlerin yaşandığı hamilelik süresinde dişetlerinin ağız içerisinde biriken plağın verdiği yanıt ve dişeti hastalıklarının görünme sıklığının artması nedeniyle mevcut dişeti hastalıkları da tedavi edilmelidir.

Özellikle gebelik döneminde nasıl bir ağız bakımı uygulanması gerektiğine dair diş hekiminizden detaylı bilgi almalısınız.

Gebelik süresince genellikle acil durumlar dışında diş tedavileri yapılmamaktadır. Ancak üç ayda bir rutin kontrollerin yapılması gelişmekte olan sorunların erken tespit edilmesini sağlayacağı için önemlidir. Bu nedenle gebelik öncesi kontrollerinizi tamamladıktan sonra gebelik döneminde de devam edecek rutin kontrollerin randevuları ayarlanmalıdır.

• Hamileliğim sırasında diş hekimi kontrolüne gitmeli miyim ?

Gebelik döneminde ağız içinde meydana gelen değişiklikler nedeniyle yaşanabilecek sorunlardan korunmak için hamileliğiniz boyunca her üç ayda bir diş hekimi kontrolünden geçmelisiniz.

• Hamileliğim sırasında diş tedavilerimi yaptırabilir miyim ?

Hamileliğin her döneminde gebeliğinizin takibini yapan hekimle görüşerek ve tedavinin güçlük derecesine göre yapılacak tedavilere karar verilebilir. Ancak genellikle hamileliğinizin 3 ve 6. Ayları arasında diş tedavileriniz ve diş taşı temizlikleriniz yapılabilir. Gebeliğin ilk ve son üç aylık döneminde ise sadece acil tedaviler gebeliğinizin takibini yapan hekimle birlikte planlanarak yapılmalıdır.

• Her  hamilelikte diş kaybedilir mi ?

Her hamilelikte diş kaybedilir düşüncesi yanlış bir inanıştan ibarettir. Bebeğin kendisi için gerekli olan kalsiyumu annenin dişlerinden alarak annesinin dişlerinin çürümesine neden olduğu yönündeki söylemin her hangi bir bilimsel dayanağı yoktur. Gebelik sırasında meydana gelen hormonal değişiklikler dişeti hastalıklarına yatkınlığı değiştirebilir ya da kusma ve bakım eksiklikleri nedeniyle yeni çürükler oluşabilir. Ancak ağız bakımının iyi olduğu ve hekim kontrollerinin düzenli yapıldığı gebeliklerde diş kayıpları oluşması söz konusu değildir.

• Kustuktan sonra dişlerimi hemen fırçalamalı mıyım ?

Kusma sırasında mide asitleri ile temas eden dişlerin yüzeyleri aşınmaya karşı direncini kaybeder. Hemen kusma sonrası dişleri fırçalamak aşınmaları arttırır. Bu nedenle kusma sonrası dişleri fırçalanmamalı ancak ağız hemen su ile çalkalanmalıdır. Dişler kusmadan yarım saat sonra fırçalanabilir.

• Hamilelik tümörü nedir ?

Bunlar hormonal değişimler ve irritasyon bağlı gelişen diş eti büyümeleridir. Anne adayının beslenmesini ve ağız bakımını engelliyorsa ya da rahatsızlık veriyorsa alınabilir ancak genellikle gebelik sonrası kendiliğinden geçer.

• Hamilelik döneminde ağız içi problemler nasıl önlenebilir ?

Gebelik sırasında oluşabilecek diş eti problemlerinin ve diş çürüklerinin önlenmesi için düzenli ağız bakımı yapılması çok önemlidir. Günde en az iki defa dişler fırçalanmalıdır. Ara öğünlerin arttığı durumlarda özellikle de çürük yapıcı özellikteki besinler sık kullanıldığında fırçalama sayısı artırılabilir. Her gün ara yüz bakımlarının yapılması ( ara yüz fırçası ve diş ipi kullanımı ) ve gargaralar ile bakımın desteklenmesinde fayda vardır. Gebelik döneminde sizin yaptığınız bakıma ek olarak diş hekimi tarafından yapılacak diş taşı temizlikleri ve kontroller de bu süre içerisinde sorun yaşamanızı engelleyecektir.

Hamilelik sırasında beslenme hem annenin hem de bebeğin genel sağlığı ve ağız diş sağlığı için oldukça önemlidir. Hamilelikte bebeğin diş gelişimi 5. ve 6. haftalarda başlar.

Ağız ve diş sağlığı açısından tüm hamilelik döneminde: A,C,D vitaminleri ile fosfor ve kalsiyumdan zengin meyveler ve sebzeler, tahıl, süt ve mandıra ürünleri ile et, balık ve yumurta dengeli olarak alınmalıdır. Eğer iyi bir beslenme ile beraber yeterli ağız diş bakımı yapılırsa hamilelik döneminde normal dönemden farklı bir diş ve diş eti sorunu ile karşılaşılmaz.

Bu nedenle,Günlük ağız ve diş bakımı kesintiye uğratılmamalıdır. Çünkü plak birikimi, ve diş eti hastalıkları ile hamilelik sırasında oluşan hormonal değişiklikler arasında direkt bir ilişki vardır. Hamilelik sırasında oluşan hormon artışı ağız mukozasının, dış etkenlere özellikle bakteri plaklarına karşı hassaslaşmasına neden olur.