Hamile kadın ve diş
BlogHamilelikte Diş Sağlığı

Hamilelikte Diş Sağlığı

Gebelikte dişlerin sağlığı anne adayının ve bebeğin sağlığı için büyük bir öneme sahiptir. Hamilelikte diş sağlığı korunur ise gebelik süreci normal bir şekilde ilerler. Gebelikte meydana gelen hormonal değişimler, anne adayının dişine ve diş etine etki eder. Bu durum dişlerin normalden daha hızlı çürümesine ya da diş etinde hassasiyete neden olabilir. Bu neden ile anne adayları hamileliğin ilk trimestrından itibaren dişlerine gereken bakımları yapmalıdır.

Hamile kadınların ağız hijyenine dikkat etmesi için dişlerini günlük olarak fırçalaması gerekir. Diş ipinin düzenli bir şekilde kullanılması da ağız sağlığını korumaya yardımcı olur. Gebelik boyunca diş hekimi kontrolleri ihmal edilmemelidir. Diş hekimine düzenli olarak gidilmesi, çürüklerin erken teşhisine yardımcı olur. Ayrıca diş eti iltihapları, diş eti kanamaları gibi olumsuz durumlar da bu muayeneler sırasında diş hekimi tarafından fark edilir.

Gebe kadınlar ağız hijyenlerine ek olarak beslenme alışkanlıklarına da dikkat etmelidir. Tüketilen besinlerin aşırı şekerli ya da asitli olması diş minesinde zarar meydana getirir. Bu neden ile beslenme için ayrı bir diyet oluşturulmalıdır. Gebelik sırasında, diş için önceden kullanılan ilaçların devamlılığı hakkında hekim ile iletişim kurulmalıdır.

Hamilelikte Diş Sağlığının Önemi Nedir?

Hamilelik döneminde diş sağlığı gerek anne adayı gerekse de bebeğin sağlığı açısından önemli bir konudur. Gebelik sırasında ortaya çıkan bazı hormonlar dişin yapısında etki eder. Bu da diş eti hastalıklarının ortaya çıkmasını kolaylaştırır. Böyle bir durumun gebelik boyunca yaşanmaması için ağız bakımına özen gösterilmeli, günde iki kez diş ipi tercih edilmelidir. Ağız bakımı için bakteri öldürücü gargaralar da anne adayına yardımcı olabilir.

Gebe kadının diş etinde yaşadığı sorunlar, bebeğin sağlığı üzerinde EDT riskine neden olabilir. Erken doğum tehdidinin yanı sıra bebeklerde yüksek tansiyon, düşük doğum ağırlığı ya da preeklemsi ortaya çıkabilir. Ağız hijyenine özen göstermeyen anne adayı gebelik sırasında diş ya da diş eti hassasiyeti yaşayabilir. Bu durum akut ağrılar meydana getirebilir.

Hamilelikte Diş Sağlığı İçin Neler Yapılmalıdır?

Gebelikte dişlerin korunması için yapılabilecek bazı adımlar aşağıda yer alır:

• Anne adayı ağız sağlığını korumak için gargaralardan, diş ipinden, macundan ve diş fırçasından yararlanmalıdır. Antibakteriyel özelliğe sahip gargaralar, anne adayının dişlerini ve diş aralarını bakteri ve mikroplardan uzaklaştırır. Plak oluşumunun da önüne geçer.
  • Diş hekimine yapılan düzenli kontroller anne adayının diş sağlığını korumaya yardımcıdır. Gebeliğin farklı trimestrlarında kliniğimiz diş hekimlerinin yanına gelerek diş çürükleriniz, plaklar ve diş eti hastalıklarınız hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz. Bu sayede hem erken teşhis hem de etkili tedavi mümkün kılınır
  • Anne adayları, ağız sağlığını korumak için sağlıklı besinler tüketmelidir. Eterli miktarda kalsiyum içeren yoğurt ve süt gibi besinler diş sağlığının korunmasında yardımcı olur.
  • Anne adayları diş sağlıkları için hekim onaylı ilaçlar tercih etmelidir. Gebelik döneminde ilaç kullanımı üzerinde durulması gereken bir konudur. Bu neden ile hem anneye faydalı olabilecek hem de bebeğe zarar vermeyecek dozda ilaç tüketilmesi gerekir.

Hamilelikte Diş Bakımı

Gebelikte dişlerin bakımı yapılır iken aşağıda yer alan aşamalardan yararlanılabilir:

• Hamilelikte diş sağlığı için dişlerin günlük olarak minimum iki kez fırça ve macun ile temizlenmesi gerekir. İçerisinde fluorid içeren diş macunlarının kullanımı dişlerin daha etkili bir şekilde temizlenmesine yardımcı olur. Buna ek olarak mevcut plakların da yok edilmesini sağlar.
  • Diş ipinin kullanılması yiyecek artıklarının diş aralarından daha kolay bir şekilde temizlenmesini sağlar. Plak oluşumları diş ipi sayesinde minimuma indirgenir.
  • Etkili bir ağız hijyeni için diş fırçası ve diş macununun yanında ağız gargarası da kullanılmalıdır. Bu gargara, ağızda arta kalan besinlerden meydana gelmiş bakterilerin öldürülmesini sağlar. Ancak ağızda uyuşukluk hissi yaratabileceğinden aşırı dozda kullanılmamalıdır. Gargaranın prospektüsüne bağlı olarak 10 ml, 30 saniye şeklinde tercih edilebilir.
  • Anne adayları hem kendi sağlıkları hem de bebekleri için fosfor, kalsiyum ve diğer mineralleri içeren besinler tüketmelidir. Asitli besinler ağız sağlığını olumsuz şekilde etkiler.
  • Gebe kadınlar kliniğimiz diş hekimlerinden yardım alarak dişlerini muayene ettirebilir. Muayene sonucunda diş hekimlerimiz anne adaylarını en iyi şekilde yönlendirir.

Hamilelikte Diş Beyazlatma

Gebelikte diş beyazlatma işlemi ile ilgili farklı hekimlerin farklı düşünceleri vardır. Bazı diş hekimleri gebelik döneminde diş beyazlatmanın mümkün olduğunu ileri sürer. Bazı diş hekimleri ise dişlerinde beyazlatma yapmak isteyen kadınların gebelikten sonraki dönemi beklemesini tavsiye eder. Anne adayında meydana gelen hormonal değişimler, diş beyazlatmanın önünde engel meydana getirebilir. Beyazlatma işlemi sırasında kullanılan kimyasal anne adayını etkileyebilir.

Hamilelikte Diş Düşükleri Ne Zaman Olur?

Gebelikte dişlerin düşmesi kadınların endokrin kanallarında değişim meydana gelmesi sonucunda olur. Diş etinde oluşan hassasiyet, dişlerdeki çürümeler ve diş eti iltihapları gebelikte meydana gelebilir. Özellikle ikinci trimestr olarak geçen dördüncü ay ile altıncı ay arasında diş etinde hassasiyet daha belirgin hissedilir. Bu durum dişlerin düşmesine neden olabilir.

Gebelik boyunca dişlerin düşmemesi ya da herhangi bir zarar görmemesi için kalsiyum alımının ihmal edilmemesi gerekir. Daha önceden tespit edilen çürük bir diş var ise gebe kalınmadan önce tedavi edilmesi tavsiye edilir. Bu sayede ağız hijyeni etkili bir şekilde korunur iken dişin kaybedilmesi de önlenmiş olur.

Hamilelikte Diş Eti Kanaması Yaşanır Mı?

Gebelikte dişlerin kanaması sık karşılaşılan bir durumdur. Diş etinde meydana gelen hassasiyet genellikle anne adaylarının hormonal değişimlerinden kaynaklanır. Diş etlerinde gebeliğin ikinci döneminde meydana gelen hassasiyet sonucu şu belirtiler yaşanabilir:

• Diş etinde kanama
  • Diş etinde kızarma
  • Ağzın bazı bölgelerinde şişme
  • Kan hacminin artması

Gebelikte diş etki kanaması ilerlediği durumlarda diş etinde enfeksiyona neden olabilir. Enfeksiyon gebelik döneminde zorlayıcı bir sorundur. Bu neden ile kanamaların enfeksiyona kadar ilerlemesine izin verilmemelidir. Ön muayene sonucunda diş hekimlerimize yaşanan kanama ve hassasiyetten bahsedilmelidir.

Hamilelikte Diş Eti Çekilmesi Olur Mu?

Gebelikte dişlerde çekilme endokrin sistem değişiklikleri nedeni ile meydana gelebilir. Farklı hormonlar diş etlerindeki kan damarlarının genişlemesine neden olur. Bu da diş etlerinde lokal bir şişme meydana getirir. Ayrıca hassasiyet de gözlenir. Olayların devamında diş etleri çekilmeye kadar gidebilir. Bu neden ile dişlerin alt kısmında bir açıklık oluşur. Diş etlerinin çekilmesi enfeksiyon ve farklı hastalıklara neden olabilir. Bu nedenle diş hekimine çekilmeler hakkında bilgi verilmelidir. Hekim çekilen diş etleri için şunlardan yararlanabilir:

• Diş eti grefti
  • Bebeğe zarar vermeyecek anne dostu ilaçlar
  • Diş eti temizlemesi

Hamilelikte Diş Taşı Temizliği Yapılır Mı?

Gebelikte diş taşları temizliği için diş hekimlerimizden yardım talep edebilirsiniz. Hamilelikte diş sağlığı hem dişleri hem de diş etlerini kapsar. Yemek birikimi nedeni ile ortaya çıkan plaklar, zaman içerisinde diş taşları meydana getirir. Diş taşlarının temizliği sırasında mekanik aletlerden yardım alınır. Diş etine herhangi bir kimyasal enjekte edilmesine gerek yoktur. Bu neden ile anne adayları gebelik boyunca diş taşlarını temizletebilir.